۱۳۸۸ مرداد ۱۲, دوشنبه

بند 7 اوين، نزديک به دو ماه، ميزبان قهرمان کوهنوردي ايران است

کاظم فریدیان، قهرمان کوهنوردی ایران، در زندان اوین است. این کوهنورد با چهره‌اي تکيده و رنجور، در جلسه شنبه دادگاه حضور یافت. فريديان شامگاه 26 خرداد، هنگام بازگشت به منزل در حوالی میدان ونک بدون هیچ تفهیم اتهامی به شکل غیر قانونی و نامتعارف دستگیر شده و تاکنون هم به رغم وعده های مکرر مسوولان آزاد نشده است.
به گفته مادرش که اخیراً یک بار با او ملاقات حضوری داشته است، پرونده اش بدون هیچ گونه رسیدگی پس از نزدیک به 50 روزکماکان بلاتکلیف مانده است. این قهرمان فاتح قله های هیمالیا که بارها نام ایران و ایرانی را در جهان بلندآوازه کرده، پیش از این همواره در فصول صعودهای هیمالیا در صدر اخبار کوهنوردی رسانه های گروهی قرار داشته است. فریدیان تنها فاتح ایرانی دشوارترین قله جهان k2 است. او در سال 1386 توانست این دومین قله بلند جهان را که 8611 متر ارتفاع دارد، به صورت فردی و در قالب تیمی بین المللی صعود کند و با غلبه بر قله ای که به نام شاه کوه ها و کوه قاتل مشهور است، رویای کوهنوردان ایرانی را به بار بنشاند. فریدیان در سال 1387 نیز با سرپرستی فنی تیمی شش نفره از ایران، توانست قله نانگاپاربات را که 8126 متر ارتفاع دارد و دومین کوه دشوار جهان است، در کشور پاکستان به همراه چهار تن از همنوردانش فتح کند.
کاظم فریدیان در میان کوهنوردان ایرانی، مشهور به فردی است که قادر است دشوارترین و خطرناک‌ترین مسیرهای سنگی و یخی را در کوهستان مقهور خود سازد. او با فعالیت ورزشی خود در قالب تشکل‌های مردم‌نهادی همچون باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند و انجمن کوهنوردان ایران، همواره در تلاش برای ارتقای جایگاه کوهنوردی مستقل و رشد قوانین حاکم بر این ورزش در داخل بود و از سیاست‌های محدود کننده‌ی فدراسیون کوهنوردی فاصله گرفته و در ادوار مختلف انتقادهای صریحی را در رسانه ها به مسئولان این ورزش داشته است.
او هم‌اکنون در بند 7 زندان اوين روزگار مي‌گذراند.

۲ نظر:

  1. in kesafata behar kasi ham hesadat kardan gereftanesh.vagarna bazdashteh yek ghahramane meli be daste amsaleh be estelah sar lashkar boshkeh an abadi(firooz abadi) che dalili mitooneh dashteh basheh be joz hesadat.lanateh khoda bar shoma past fetratayeh karihol manzar ke baghayayeh yek mamlekati ke faghato faghat be khater va talash amsale aghayeh faridiyan sare pa moondeh ra ham darin nabood mikonin.aghayeh faridiyan va digar eftekhar afarinane mamlekat che dar zamineyeh elmi che siyasi che varzeshi va gheyreh mesle banahayeh tarikhi nistan ke masalan ba sad sazi va amsalahom kharabeshoon konin har chand ke oona ham hami she javid khahand mand.roozi khahad resid ke ma mamlekatemoono ba talash yek yeke in ghahremanan khahim sakht be omide an rooz 

    پاسخحذف